Hjälp, vad gör jag när jag har blivit nominerad?

Först och främst – grattis till att du har blivit nominerad! Du kommer ta del av en oförglömlig resa och ta med dig många unika minnen hem!

But first things first:

Tacka ja till din nomineringsplats!

Glöm inte bort att faktiskt göra det. På riktigt.

Jag kommer ihåg hur glad jag blev när jag fick beskedet om min nominering till Italien, men också hur kort tid man hade på sig att tacka ja! Så glöm inte bort att svara på mailet från den Internationella Handläggaren på ditt program 😉

Ungefär så här glad blev jag när jag blev nominerad! Foto: Oskar Thorin

Kolla upp vad som krävs!

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, är det en hel del att förbereda inför ansökan, men det är minst lika mycket (om inte mer!) att fixa inför själva utbytet! Mer om mina egna upplevelser av ansökningsprocessen kan ni läsa om här.

Beroende på vilket program du går och till vilket universitet du blir antagen är det olika saker som krävs för att få åka på utbyte. Vad som krävs för ditt specifika program hittar du här, och för er som går läkarprogrammet finns det en checklista längst ner på denna sida som jag tyckte var väldigt hjälpsam. Gällande det specifika universitet som du blir antagen till så kommer du få mycket matnyttig information via email.

När jag insåg vad som krävdes för att faktiskt få komma iväg… Foto: Alexander Johansen

Jag önskar dig all lycka till, och tro mig – i slutändan är det värt all denna möda… 🙂