Hösttermin 2024

Alireza, Singapore

Hejhej!

Bild på en man på en gata i Palma, Spanien.
På en gata i Palma, Spanien. Foto: Matilda Lundquist

Mitt namn är Alireza och jag läser sista terminen på det 5,5-åriga läkarprogrammet. Under november och december kommer jag att besöka Singapore för utbytesstudier, vilket ni ska få hänga med på!

Lite om mig: jag är 23 år gammal (fyller 24 under utbytet🎉), uppvuxen i Västerås och framtida golfproffs (i dagsläget fortsatt högst nybörjare🏌️‍♂️). Jag har alltid tyckt om att resa och i synnerhet uppleva kulturer genom mat, vilket ni kommer få se massor av!🍕

Själva utbytet är genom National University of Singapore, och kommer att bestå av 8 veckors kliniska rotationer, varav hälften är inom urologi och andra hälften inom ortopedi. Under kommande månader kommer jag att berätta om:

• Tankar och planering inför utbytet
  • Erfarenheter och intryck under utbytet
  • Reflektioner och lärdomar efter utbytet
  • Lite annat kul som jag upptäcker längs vägen

Jag är så sjukt taggad på denna resa och ser fram emot att uppleva utbytet tillsammans med er.🤝

Följ Alirezas utbyte här!

Ebba, Nederländerna

Hej!

Jag heter Ebba, jag är 27 år gammal och läser just nu sista terminen på barnmorskeprogrammet. I november åker jag till Nederländerna, närmare bestämt till Amsterdam, för att göra min avslutande förlossningspraktik. Praktiken pågår under 5 veckor, och jag ska ta er med mig!

Kort om mig; jag har varit sjuksköterska sedan 2021 och jobbat främst inom gynekologisk vård, både i Lund, Malmö och Stockholm. När jag inte jobbar så brukar jag umgås med mina vänner och sambo, träna eller går ut i naturen.

Jag har alltid varit fascinerad av graviditet och förlossning, och när jag bistod min första förlossning i våras blev jag helt golvad. Med den här bloggen hoppas jag kunna väcka samma intresse hos er, samtidigt som jag ger en bild av och jämför olika typer av förlossningsvård i Sverige och Nederländerna. Jag hoppas ni vill följa med mig här!

Följ Ebbas utbyte i Nederländerna!

Noah, Norge

Hej!

En bild på mig på ett av mina äventyr i Alaska.

Jag heter Noah, jag är 24 år och jag läser termin 7 på det nya 6 åriga läkarprogrammet på KI. Under november och december månad reser jag till Tromsö för 8 veckors kirurg och ortopedplacering och ni kommer att få följa mig på min resa.

Jag kommer att spendera 5 veckor på Kirurgen på Norges Arktiske Universitetssjukhus och 3 veckor på ortopeden. Under mina åtta veckor kommer jag att blogga om allt som har med utbytet att göra: förberedelserna, tips och tricks, sjukhusupplevelsen i Norge och inte minst alla äventyr utanför sjukhuset. Det ska bli intressant att se hur jag behärskar ett språk som är lite annorlunda än vad jag är van vid och hur begränsad man faktiskt blir av midvintermörkret i en av skandinaviens nordligaste stad.

Jag hoppas att kunna inspirera flera KI studenter till att ta chansen och åka på utbyte. Jag är taggad och säker på att det här kommer att bli kanonkul!

Följ Noahs utbyte i Norge!

Rebekah, the Netherlands

Hello!

Kvinna med svart hår och vit skjorta ler glatt och tittar in i kameran med lutande huvud.

I’m Rebekah and I’m a second year Bachelor’s student in Biomedicine. I’m Chinese but I was born in Denmark and spent most of my life in the south of Sweden before moving to Stockholm for my studies at KI. Currently I’m in the Netherlands for my third semester exchange at Leiden University Medical Center!

I love travelling, exploring new places and trying new foods! I also love to read and I’m always on the lookout for cute cafés and libraries to study at. I enjoy video editing and recording my experiences and special moments, so I’ll also be posting snippets of my exchange on my Instagram and Youtube (@rebekah.djin)!

I plan to make the most out of my exchange and I’m excited to show you all the Netherlands and how studying here looks like!

Follow Rebekahs exchange in The Netherlands!

Vanessa, Belgien

Hej!

Jag heter Vanessa och går just nu termin 9 på läkarprogrammet. I höst åker jag på ett tre månader långt utbyte i Bryssel, där jag kommer att ha kliniska placeringar inom neurokirurgi, psykiatri och öron-näsa-hals.

Förutom att njuta av belgiska våfflor, choklad och pommes ser jag fram emot att utforska Belgiens kultur och lära mig mer om deras sjukvårdssystem. Jag har även som mål att förbättra min franska till den grad att en fransman inte känner sig tvungen att byta till engelska… 😄

Jag hoppas att ni vill följa med mig på detta äventyr!

Följ Vanessas utbyte i Belgien!