Ett Besök i 3 städer i 2 länder på 1 dag 🇧🇪 🇳🇱 ✨

Under utbytet har du möjlighet att utforska och lära kännan nya kulturer. Att resa och utforska andra länder under dina utbytesstudier är det perfekta sättet att maximera din upplevelse. Det finns goda möjligheter att resa med reseorganisatörer och studentföreningar om man vill slippa planerings biten och det provade jag under förra resan där jag reste till Normandie och Bretagne i Frankrike

Denna gång ville jag göra något annorlunda. Jag ville slå en personlig rekord samtidigt som jag ville testa mer hållbara resealternativ. Så det blev en oförglömlig resa till 3 olika städer i 2 olika länder.

Tekniskt sätt har jag slagit den amerikanska rapparen Pitbulls rekord då jag befann mig i 4 olika städer i 3 olika länder under mindre än 24 timmar.

(Lyssna gärna på hans låt Get it started (ft.Sahkira) och rätta mig om jag har fel 😉).

Vill du veta hur jag lyckades med det? Häng med 🏁!

Första sträcka- ”📍Paris Bercy Seine 🇫🇷 ➡️ 📍Brussel-Noord 🇧🇪 ” :

Det blev en tidig morgon där jag fick åka kommunalt till stationen Paris Bercy Seine som är utgångsstation för 100-tals bussar som åker till flera olika destinationer dagligen🗺 .

Det var första gången för mig att resa med buss så det kändes super spännande samtidigt som jag var lite osäker på resans bekvämlighet 🤔.

Mitt första intryck var att stolarna var bekväma och personalen var hjälpsamma. Ingen förtäring eller dryck (excl. vatten) var tillåten under resansgång 🙅🏻‍♀️. Jag hade inga problem då jag hade redan käkat frukost i ett bagerie nära buss stationen😋. Något som jag inte tyckte om var att det utlovades Wi-fi på bussen men det var inte tillgängligt under resan😕. Jag utnyttjade tiden till att förbereda ett blogginlägg offline så det var inget som bekymrade mig direkt.

Andra sträckan: ⌜📍 Brussel-Noord 🇧🇪 ➡️ 📍 Leuven 🇧🇪⌝

Vi var framme i Bryssels norra station efter 4 timmar 🕘. Det kändes helt okej och tiden gick snabbt då jag hade saker att göra 🗒. Jag hade planerat att besöka min barndomskompis som pluggar i Leuven. Leuven är en studentstad som ligger ca 20 minuter med snabbtåg från Stationen 🚄. Jag gick direkt för att ta tåget till Leuven. När jag väl träffade min barndomsvän flöt tiden på ⏳. Vi hade en hel del att prata om och jag fick även testa belgiska våfflor 🧇 och de kända belgiska pommes 🍟 med 10-tals olika val av såser. Vi passade på och besökte några av stadens mest kända sevärdheter.

Tredje sträckan : ⌜📍 Leuven 🇧🇪 ➡️ 📍 Brussel-Noord 🇧🇪 ➡️ 📍Amsterdam🇳🇱⌝

Från Leuven åkte jag direkt till stationen Brussel-Noord där jag skulle ta bussen till Amsterdam🚌. Jag skulle ha kunnat stanna en natt i Bryssel men jag hade planer i Amsterdam då jag (på något magiskt sätt🪄) fick tag på biljetter till Van Gogh musset med entrée kl 19.00. Resan från Bryssel till Amsterdam var något kortare och tog ca 3 timmar🕘. Under tiden laddade jag min mobil och kamera och lästa en bok📙. Planerar man kan man lätt utnyttja bussresan för att få saker gjorda ✓.

Huvuddestination: ⌜📍 Amsterdam 🇳🇱 ⌝

Amsterdam är huvuddestinationen där jag skulle gå på Van Gogh Museet och övernatta i staden då jag hade planer dagen efter 🌷. Nästa dag hade jag planerat att åka på en aktivitet som jag har längtat till : det är att besöka blomsterparken Keukenhof tillsammans med min klasskamrat som gör sitt Erasmusutbyte i Nederländerna 🤩 . Det var början av säsongen och parken hade precis öppnats för besökare. Det kändes så kul att kombinera aktiviteter med att träffa vänner 🥰 .

Museebesöket var en stor succè. Det fanns kostnadsfria skåp där jag fick lämna min ryggsäck och jacka för att njuta av museet 🔒. Jag hade en audioguide och besöket hjälpte mig att lära känna artisten bakom mästerverken🖌. Har du vägerna förbi Amsterdam? Van Gogh museet är varmt rekommenderat av mig ⭐️.

Efter musée besöket köpte jag middag och checkade in på hotellet 🏨.

Fjärde sträckan: ⌜📍Amsterdam 🇳🇱- 📍Keukenhof, Lille 🇳🇱⌝

Jag laddade energi med en god frukost på morgonen innan jag åkte till flygplatsen där jag skulle träffa min klasskamrat och ta pendelbussen till Keukenhof🚌. Min vän har också åkt på utbyte solo så det kändes riktigt kul att få träffas och göra något tillsammans🫶.

Vi njöt av den fina blomsterparken Keukenhof där vi tog massa bilder📸. Blomsterparken hade olika utställningar och väderkvarn. Jag fick även testa Nederländska våfflor, Stroopwaffles🧇 😋.

Femte sträckan: ⌜📍Keukenhof 🇳🇱-📍 Amsterdam 🇳🇱-📍Paris Bercy Seine 🇫🇷⌝

Jag och min vän avslutade dagen med en mysig middag på en restaurang nära bussstationen 🍽.

Runt kl 9 tog jag en nattbuss mot Paris. Det var helt okej och jag fick några timmars sömn på vägen men det var riktigt kallt🥶. Runt kl 6 kom jag fram till bussstationen i Paris och åkte hem. Det blev några timmars sömn 💤 men jag hade redan planerat att gå ut på eftermiddagen 😝.

Under nästa inlägg kommer jag att dela med mig av mina tips när det gäller resor under utbytet 🛤. Jag ser fram emot att dela med mig av mina upplevelser och lärdomar.

À bientôt 🥰!