Från Designmuseum Danmark, röda hjärtan med dansk text på blå bakgrund

Uppdatering från Kbh: Att hitta sitt sammanhang

Hej allihop!🇩🇰

Här i Köpenhamn känns det verkligen att våren är på gång, med 9 behagliga grader och solglimtar. Efter gårdagens lektion i oftalmologi cyklade vi till Det Kongelige Bibliotek inne i stan för att sitta och plugga lite. Biblioteket kallas också Den Sorte Diamant (den svarta diamanten) då det glittrar mot vattnet utanför, och är en sevärdhet i sig med en hel del turister som tar bilder bland studenter och lässugna.

Ett stort bibliotek med utsikt mot vattnet
Biblioteket från insidan. Foto: Petra Nord.

Jag har också hunnit ha en del besök från Sverige redan! Väldigt roligt att få visa mitt liv här, hinna umgås och dessutom en möjlighet att upptäcka nya platser i, och fler delar av, Köpenhamn. Ett utbyte inom Europa har en stor fördel på det sättet – jämfört med långväga utbyten är det lite enklare att komma hit och hälsa på, men också att åka tillbaka hem, ifall man vill det.

2 personer på en stadsgata i Köpenhamn
Finbesök från Skåne! Foto: Petra Nord.
2 brunchrätter, juice och kaffe
En otrolig frukost i Nørrebro. Foto: Petra Nord.
Leende Maja bredvid färgade glas
Fina Maja i en av Köpenhamns alla affärer med keramik! Foto: Petra Nord.
Keramikhyllor med man som blåser glas bakom
I denna kunde man till och med se när de drejade och blåste glas. Foto: Petra Nord.

Under kurserna i ÖNH och ögon har vi möjlighet att gå med en dag på kliniken, vilket jag tog vara på nu i veckan! Jag fick gå med vår lärare, som är huvud-halskirurg, och se stora delar av den enorma ÖNH-verksamheten på Rigshospitalet. Framför allt hängde jag på operationsavdelningen, där jag även fick assistera. Superroligt att få vara på kliniken och se mer av sjukhuset! Fick också tillfälle att observera organisationen och stämningen mellan läkarna och kunde jämföra med hur det varit i Sverige (mer om detta i kommande inlägg!). Dessutom blev det en rejäl prövning av danskakunskaperna som gick… sisådär!

Petra i operationskläder i badrummet
Glad spegelselfie efter op!
Rigshospitalet utifrån
Riget! Foto: Petra Nord.
En modern lunchmatsal med utspridda studenter
Vårt fina campus inifrån. Foto: Petra Nord.
En föreläsningssal med lektor och en dator med glaukomföreläsning på skärmen
En av de få engelska föreläsningarna på plats, annars är de flesta förinspelade. Foto: Petra Nord.

Över lag tycker jag att det har gått enklare än man kan tro att anpassa sig till en ny stad, skola och sammanhang. En farhåga som många nog har innan utbyten – att inte få några vänner – är allt som oftast helt obefogad. Dels finns det fullt med tillfällen att träffa nya personer, både via själva plugget och via t.ex. boendet eller kompisars kompisar. Dels är det ännu lättare om man på något sätt involveras i internationella miljöer, vilket i princip alla utbytesstudenter gör via Erasmus eller det mottagande universitetet. Andra studenter på utbyte är lika glada för nya bekantskaper som du och väldigt öppna för att träffa nya människor och testa på den nya staden. I Köpenhamn vet jag exempelvis att det finns en ”pre-semester course”, som jag inte var med på, men där många utbytesstudenter träffats och blivit goda vänner!

Trianglar av lysrör och Petra i förgrunden
Copenhagen Light Festival nere vid vattnet. Foto: Maja Palebo.
En shoppinggata med blå himmel
Fin promenad genom Indre by. Foto: Petra Nord.
Diverse libanesiska rätter på restaurang
Har ätit gott också! Bland annat libanesiskt… Foto: Petra Nord.
En ramensoppa
… och en grymt god ramen. Foto: Petra Nord.

Jag har också upplevt att det är relativt enkelt att få kontakt med danskar, kanske för att kulturerna är ganska lika. Självklart har dock de som bor här redan ett ”sammanhang” att förhålla sig till, på ett sätt som vi som är på utbyte inte har. Ändå är de man pratar med öppna, vänliga och nyfikna, och särskilt som svensk är det ganska roligt att prata på ett nytt språk av blandad dansk-svensk-engelska. Sammantaget kan man såklart känna sig lite utelämnad ibland, men oroa dig inte – helt ensam blir du definitivt inte!

Ett frukt- och grönsaksstånd med danska flaggor
En blomstermarknad med en leende Petra i förgrunden
Fruktmarknad och blommor vid Torvehallarna. Foto: Maja Palebo.

På gensyn!

Första bild: Vägg från en utställning på Designmuseum Danmark.