Mina Top 7 tips för att förbereda dig inför ditt utbyte

När du anmäler dig för dina utbytesstudier känner du att du har hela tiden i världen att förbereda dig ⏳. Plötsligt börjar klockan ticka; Snart är det dags för dig att packa dina väskor och gå på ditt livs största äventyr🔜.

I detta inlägg delar jag med mig av mina största tips för att hjälpa dig med dina förberedelser inför ditt utbyte ☺️

Språk

En bild på en fransk grammatik bok, ett ljus, rosa rosor och glasögon på nattbordet
Jag har en grammatik bok vid mitt nattbord för att träna på språket på kvällen. Foto av: Sandra Koj

Språk är essentiell för lyckad kommunikation 💬. Reser inte du till ett land där majoriteten av befolkningen behärskar engelskan är språket viktig för nödvändig kommunikation. Några meningar kan räcka en lång väg👍. Mitt bästa tips är att börja lära dig med hjälp av appar eller liknande för att kunna kommunicera i vardagssituationer. Lokalbefolkning brukar uppskatta all typ av kontakt med det lokala språket 🙌.

Budget

Att resa, bo och studera i ett annat land kan lätt innebära stora kostnader💸. Med god planering har du möjlighet att spara och optimera hur du använder dina resurser. Planera gärna att ha lite marginal för att inte låta ekonomin vara en begränsning för dig. Under utbytet finns det stora möjligheter att utforska staden och landet du besöker och därför är det bra att ha med den aspekten när du planerar din budget🍝🛍🚝. Kolla gärna på potentiella stipendium som du kan söka för att få extra stöd under utbytet💰.

Lokal kontakt

Det är så gynnsamt att ha en lokal kontakt att kunna ställa frågor till 📍. Jag har fått hjälp med boendefrågor och transportfrågor av mina lokala kontakter. Kontakta ditt värduniversitet och fråga om de har ett fadderprogram för utbytesstudenter eller försök att lära känna studenter som kommer på utbyte till Sverige för att etablera en kontakt där. Det som är bra är att andra utbytesstudenter har liknande erfarenhet och kan ha betydelsefulla tips ✅.

Vaccinationer

Det är viktigt för dig att veta vilka vaccinationer krävs och rekommenderas för att du ska kunna lägga upp ett vaccinschema i god tid (framförallt om du reser till länder utanför EU) 💉 . Vaccinationer kräver ofta lite mellanrum mellan olika doser så ett tips är att besöka ett vaccinationer och planera i god tid 🗓.

Telefon/Internet

En karta med Sandras namn på en lapp nålad fast vid Stockholm
En karta där jag fick nåla fast mitt namn vid staden jag kommer ifrån. Foto av: Sandra Koj

Det kan även vara bra att ha en plan för hur du ska kommunicera i landet du besöker samt med hemlandet ☎️. Kolla upp olika telefonoperatörers abonnemang som funkar i värdlandet alternativt att skaffa ett lokalt abonnemang när du landar🛬. Mitt största tips är att kolla på det alternativet som har den mest prisvärda surf för det finns flera nätverksbaserade tjänster för att hålla kontakt med dina nära och kära 💕.

Bankkort och finansiella ärenden

Euro sedlar och svenska kronors sedlar med rosor i bakgrunden
Trots att mitt kort fungerar nästan överallt i Paris valde jag att växla lite pengar för säkerhetsskull. Foto av: Sandra Koj

Viktigt att veta om ditt bankkort fungerar i landet eller om du är i behov av kontanter 💶. I vissa länder behöver man skaffa ett lokalt bankkort för att exempelvis betala för boende och mobilabonnemang 💳. Förbered  gärna all dokument du skulle behöva för att kunna hantera betalningar och finansiella ärenden i värdlandet 📄.

Elektronik och adaptrar

Vissa länder har andra eluttag eller att elströmmen skiljer sig 🔌. Kontrollera det som gäller för ditt värdland och om laddare och elektronik fungerar i den typen av ström eller inte. Planera för att inte hamna i en situation där du saknar laddare för din elektronik 🪫. Hämta gärna med dig en Powerbank om du har en. Det kan hjälpa dig att hålla din mobil laddad och redo för användning 🔋👍.

Jag hoppas att du har fått några tips som hjälp inför planeringen av ditt utbyte 🥰!

Á Bientôt 👋 !

Sandra