Sammanfattning på mitt utbyte i Nederländerna

Hoi hoi!🖐🏼

Hoppas allt är bra med er och att ni hinner njuta av solen där ute☀

Det är faktiskt så att mina utbytesstudierna har närmat sig mot sitt slut. Eller det är faktiskt över eftersom jag bara väntar på min transcript of recond nu. Jag tänker därmed skriva en kort sammanfattning på hur sista halvan av mitt utbyte i Nederländerna ser ut, vad jag gillar om Nederländerna, och till sist slutar jag med tre lärdomar jag tar med mig från mina utbytesupplevelser🔖

Hur allt började…

Mina utbytesupplevelser började med den lååånga nomineringsprocessen och även liknande lång process med partneruniversitetet, och det känns som att det hände för ett par veckor sedan. Sökte runt kurser, läste runt kursbeskrivningar/kursmålen, skriva ett gediget motivation letter, fixade CV:t, med mera. Det var MYCKET att göra.

Jag ska vara ärligt; det var mer tårar än leende under mitt utbyte. Jag misslyckades många gånger, var helt överväldigad av den akademiska kulturen i Nederländerna, osv. Dels för att det var mitt alldeles första utbyte men allt i övrigt, alltså livet kändes ibland jobbigt för mig. Men ger man inte upp, ta ett steg, en dag i taget så klarar man sig😉 Men alltså nu att äventyret redan är över… Tiden flög verkligen iväg sådär, ja. Tiden flyger när man har det kul, säger man ju. Så antar att jag ändå hade kul trots allt, hehe.

Sista halvan av mitt utbyte

Jag hade två tentor som jag skulle behöva klara av; båda tunga kurser. Det jag mådde piss över är egentligen något gemensamt för alla studenter men kände verkligen att jag inte förstår någonting ALLS. Gick igenom hundratals powerpoints, bläddrade kursboken tusentals gånger och åt alltid något gott för att unna mig efter tentan. Hela processen var tufft, och personligen kändes det som att man behöver överleva tentaperioderna ensam jämfört med när jag är på KI. På KI är det ju ofta många klasskompisar som delar med sig sina anteckningar/sammanfattningar, göra någon slags quiz, gå igenom huvudsakliga punkter tillsammans med gänget (och att hjälpsamma äldre kursare finns där för en), med mera. Och dessa fanns tyvärr inte i Nederländerna. Detta påverkade min mental hälsa enormt negativt, även om jag samtidigt kände att jag utökar sin stresstålighet, hehe. Men trots allt så överlevde jag, tack gode Gud!

Juste! Innan jag åkte hem var jag hos min kompis födelsedagskalas och ett picknick tillfälle för alla Erasmus+ utbytesstudenter. Avslutade mitt utbyte på bästa möjliga sätt; att umgås med mina fina vänner jag fick lära känna i Nederländerna!🥰🍓

Tre lärdomar från hela utbytet
  1. Det finns människor som är lika motiverade, inspirerade av, och brinner för samma ämne som du själv brinner för. Ta vara på dem, umgås mer med dem, bli inspirerad av dem och det de gör. Build connections.
  2. Våga testa saker du aldrig prövat förut. Börja med en, och sen hitta en ny.
  3. Utbytet kan vara en blandning av glädje, svett och tårar, och det är normalt att inte må bra ibland. Att du saknar hem, familjen, vänner i Sverige, att du känner att du kanske vill ge upp. Det är allt normalt. Ta en dag i taget, en sak i taget. Skriva ut saker du behöver göra när du inte vet vad du ska göra fast du har mycket att göra. Börja med den lättaste tasken och sen follow the flow!

Vad jag gillar om Nederländerna

Jag älskade främst människor och mat där. För en person som gillar att umgås med människor, träffa nya fantastiska människor tycker jag att utbytet fyllde sin funktion. Det är också ett perfekt tillfälle för att bilda och expandera sitt professionella nätverk.

Kanske man vill forska i något specifikt ämne eller fortsätta gå doktorand efter psykologprogrammet?

Vad gäller mat kan jag bara säga WOW, så fantastiskt var det! Jag har personligen en känslig mage jämfört med andra och där har man gott alternativt, både laktosfria, glutenfria, och det smakar fantastiskt! Super nöjd med det också.

På väg hem till Sverige med blandade och obeskrivliga känslor. Dock skönt att komma hem också.

Tack Nederländerna för fantastiska upplevelser ni bjöd mig på. Tack KI för att välja mig som en av de två studentrepresentanterna från programmet för att åka till Nederländerna.

Nu med alla dessa minnen ska jag vila lite i sommar och sen köra på programmets avancerade nivå!🏃🏼‍♀️

Slutligen, ett stort TACK till er som följt min resa på bloggen!

’til we meet again, tot ziens👋🏼💛

/ Amadea