van Gogh Museum och Amsterdam

Hej allihopa! Hoppas allt är bra med er!

Det har gått typ en vecka sedan min take-over på KI-studenters Instagram-konto. Hoppas ni tyckte det var kul med att följa mig där!🌷💛 Om ni missade take-overn kan ni kika en highlight som heter Utbyte där jag sparade mina stories!

Häromdagen besökte jag van Gogh Museum och vandrade i Amsterdam så jag tänker visa er vad jag gjorde och hur det var att vara där; en väldigt fin helg i Amsterdam, inklusive vandring i stan och det berömda van Gogh-museet. Häng med!

Jubileumsutställningen hos van Gogh Museum

I år fyller van Gogh-museum 50 år sedan museet etablerades, och förmodligen på grund av det var det så mycket folk som besökte. Gillar du konst så är detta ställe perfekt att besöka! Dessutom är museet fyllt av olika ljus, färger och ljud, vilket för mig var positivt överraskande😍 (jag är personligen inte så ”artistic” om man säger så, haha). Men här kommer lite av de målningarna som jag tyckte lite extra om.

Enligt utställningen är denna målning, hans egen sovrum, van Goghs favorit utifrån hans alla andra målningar!

TIPS! Man behöver förhandsbetala sin entrébiljett online; det brukar vara så att det är fullbokade fram till två veckor framåt. Därför planera in ert besök så fort ni har tid! Och glöm inte att det finns en billigare biljett på studentpris. Eftersom det är relativt billigare biljett kan de be om ert studentkort från universitetet, så glöm inte ta med dig kortet! HÄR hittar ni mer info om museet.

Här är lite souvenirer jag köpte därifrån, POSTCARDS!😍

Bredvid van Gogh museum finns det förresten ett annat bra museum; Rijksmuseum. Rijksmuseum har jag också hört så gott om; om ni hinner tror jag det är värt att besöka det också! Jag har även planerat in det innan jag åker hem så jag ska visa er om jag verkligen åker dit i slutändan!

Amsterdam

Sedan åkte jag spårvagnen tillbaka till stan och vandrade i centralområdet. Det är långa kanaler som går igenom mitt i stan, vilket var väldigt fint!

Kanalen mitt i hjärtat av Amsterdam

Sedan fann jag ett stroopwafel-ställe med en lång kö på väg till ett café. Stället heter Melly’s StroopWafels. Tänkte jag kanske borde testa och köpa en för mig, och vet ni vad? Smaken var otroligt yummmzz!🤗

Därpå efter stroopwafels är inköpta gick vi till caféet som heter Nobu Amsterdam. De har väldigt gott cappucino med havremjölk, och inte minst de fantastiska Mochi donuts (!!). De där mochi donuts är något som jag haft under min uppväxt i Japan och det påminner mig om min barndom och uppväxt (TMI: I Japan heter stället Mister donuts; de har verkligen liknande smak och jag diggar dem).

Nobu Amsterdam, gott fik i sällskap med fina vänner.

Sådär! Det var allt jag tänkte dela med er för den här gången!

I nästa inlägg ska jag berätta om andra ställen jag har varit medan jag skriver detta inlägg. Vi hörs snart☺ Doooi!🌟