En öppen laptop med webbläsare öppen som visar sidan studera utomlands vid Karolinska Institutet

Utbytesstudier – Borde jag söka? Hur? När? Vart?!

Vågar jag ta steget? Är det värt det? Ska jag verkligen åka själv? Är jag inte för gammal? Det kan kännas svårt och kanske rörigt att ta sig an en ansökning för utbytesstudier med många frågor och funderingar. Men lugn, det är inte så farligt och det är absolut värt det! Och du är definitivt aldrig för gammal för detta… jag är 32 år. Vi studenter vid Karolinska Institutet har en fantastisk möjlighet att få åka på utbytesstudier. Ta vara på denna chans!

Inför ansökning

Ett hett tips är att prata med äldre kursare som varit eller ska på utbytesstudier, läsa tidigare inlägg här på bloggen och reseberättelser från tidigare studenter, både från ens egna program men även från andra. Detta för att få en helhetsbild över hur livet som utbytesstudent kan se ut i olika städer och länder. Ett annat hett tips från mig är att samla meriter inför utbytesstudier. Mer om detta i nästa inlägg! Våga även ta hjälp och rådfråga internationella koordination och akademiska koordinatorn på ditt program. Dem är super hjälpsamma och finns verkligen där för oss studenter genom hela processen. När du samlat ihop tillräcklig med info om olika utbytesuniversitet ditt program erbjuder så är det bara att påbörja din ansökan. För mer information om hur ansökningen går till steg för steg och datum för ansökningsperiod hänvisar jag till ditt programs sida om utbytesstudier.

Efter ansökningen, är jag klar nu?

Ansökningen in till KI är början på din resa. Denna ansökning tar dig till den delen som är nominering till utlandsstudier. Viktigt att veta är att en nominering från Karolinska Institutet inte är en garanterad plats för utlandsstudier. När du är nominerad börjar processen att ansöka till värdsuniversitetet, alltså universitetet du avser att utföra dina utlandsstudier hos. Hur ansökan går till och vilka dokument som krävs kan variera, så ta reda på vad just ditt värdsuniversitet kräver. Först när värdsuniversitetet har accepterat din ansökan är du antagen till utlandsstudier. Om du åker till USA som i mitt fall, så är det början på en resa med massor med dokument som ska samlas ihop, fyllas i och skicka iväg till olika personer. Men lugn, det kommer gå galant! Det kommer ett inlägg framöver med lista på vad jag behövde för dokument att skicka till just mitt värdsuniversitet som kan vara till hjälp. Jag har även äldre kursaren, numera legitimerade fysioterapeuten Alex, att tacka för hennes hjälp genom denna dokument djungel.

Antagningsbesked

I mitt fall fick jag i samband med antagningsbeskedet från Nova Southeastern University en strukturerad lista på alla dokument och steg som behövdes göras härnäst, inkl. visumansökan. Som komplettering till detta hade jag som ovan nämnt, stor hjälp av min äldre kursare Alex som jag inte kan tacka nog för en bra struktur på en to do list. Förutom allt administrativt arbete så började även den roligare delen, att leta efter boende, kolla runt efter flyg, hyrbil, aktiviteter m.m.

Så tillbaka till frågan, borde du ansöka till utbytesstudier? Mitt enkla och bästa svar är, JA SÖK! Det är en möjlighet vi studenter på KI i alla fall får en gång i livet, så ta vara på den! Absolut, det kostar en hel del men det finns mer plånboksvänliga alternativ än USA och dessutom finns det flertal stipendier att ansöka om. I mitt fall till kan jag ansöka om bl.a. INK-bidraget genom KI. Det går även att ansöka om bidrag och lån hos CSN, något jag hänvisar vidare till CSN för mer information.

Ta hand om dig, vi hörs!

/Annmari

Inledande foto: Annmari Benedek