3 anledningar att åka på utbyte

Nu har tiden kommit att säga hejdå till bloggen och överlämna till nästa gäng i höst! Terminen har bjudit på mycket skratt, en hel del överraskningar och några tårar. Jag är otroligt glad att jag åkte trots den turbulenta tiden när kriget bröt ut i Ukraina och jag inte var helt säker på om jag skulle orka flytta till ett nytt land. Jag insåg dock rätt snabbt när jag väl kom fram till Pavia att det inte fanns ett bättre sätt för mig att spendera denna vår. I detta inlägg, som blir mitt sista på bloggen, delar jag med mig utav några anledningar till att åka på utbyte.

1. Träffa nya människor

Om det är ute på gatan eller affären, praktiken eller en fest träffar man alltid nya och spännande individer. Några av dem som jag klickade bäst med träffade jag under min praktik på vårdcentralen och sjukhuset. Eftersom Pavia är en rätt liten stad var det lätt att träffas spontant efter plugget. Förhoppningsvis kommer vi även kunna ses i framtiden när vi hälsar på varandra. Dessutom var det inte helt fel att lägga till varandra på sociala medier för att kunna följa varandras liv. En av de studenter som vi träffade under en föreläsning i Italien kommer dessutom åka på utbyte till KI i höst så vi kommer definitivt kunna hålla kontakten! Något som jag är mycket glad över är att ha fått lära känna våra lägenhetskompisar och inte minst av allt Lisa! Det är verkligen en av de bästa delarna med utbytet som jag får ta med mig hem <3

Sista bild med våra lägenhetskompisar innan avresa! Foto: Timer.
Sista veckan anordnade vi en International Dinner med våra vänner. Alla fick ta med sig en maträtt från deras hemlander. Mycket lyckat blev det! Foto: Ganna Vashchuk

En av de mest uppskattade mötena var när Lisa och jag var på väg upp till skidstugan i Cervinia. Vi var rätt slitna efter en hel dag med skidåkning och efter att ha gått halvvägs i uppförsbacke iförda pjäxor. Då fick jag idén att testa om man kunde lifta. Fyra-fem bilar åkte förbi men rätt som det var stannade en bil där det satt en kvinna som frågade vart vi skulle. Det visade sig att hon skulle nästan till samma ställe som vi så vi fick skjuts den sista biten. Överlyckliga var vi minst sagt 😀

2. Ta del av en annan kultur, spännande mat och nytt språk

Under utbytet hade vi inställningen att alltid prova nya mat- och efterrätter. Många gånger har vi upptäckt annorlunda och spännande rätter, men någon enstaka gång har det slagit fel vilket också var en erfarenhet! Vi insåg tidigt under utbytet att italienarna är väldigt förtjusta i pistagenötter så i slutändan blev vi blev också helt galna i dem haha!

Även om mat är en viktig del av många kulturer, är det många gånger människorna i ett land som skapar ett sammanhang. Vi fick ta del av kulturen både hemma då tre av våra lägenhetskompisar var italienare och under vår praktik på sjukhuset som jag tidigare har skrivit om. Det är en väldigt unik känsla att få uppleva att få laga italiensk mat tillsammans med en äkta italienare och få höra om alla fel som man gör som svensk 😀

Eftersom jag var omgiven av det italienska språket stora delen av dygnet och samtidigt försökte bredda mitt ordförråd med hjälp av en språkapp var det svårt att inte snappa upp ett eller två uttryck. Det var alltid uppskattat av lokalbefolkningen när man försökte beställa något eller hälsa på någon på italienska även om man ofta gick över till engelska för att göra sig förstådd. Både innan och efter utbytet får man göra ett språktest för att se hur mycket man har utvecklat sig och för min del så hoppade jag upp flera nivåer!

3. Börja uppskatta Sverige mer

Mitt utbyte var den längsta perioden som jag har varit utanför Sverige sedan vi flyttade hit. Att få komma bort i tre månader och få uppleva en annan kultur, träffa nya vänner och gå praktik utomlands har gett mig nya perspektiv och en helt annan inblick i andra människors liv och vardag. Saknaden efter Sverige kom först när temperaturen steg över 30 grader andra veckan i maj. Det var rätt jobbigt eftersom vi inte hade någon AC i vår lägenhet vilket gjorde det svårt att sova och det kändes som att hjärnan simmade i sirap när vi försökte plugga. Då började jag tänka på kalla och regniga Sverige, medan mina vänner hemma var avundsjuka på mig som fick uppleva solen och värmen. Tänk vilken konstrast!

Utöver värmen var det rätt skönt att få komma tillbaka till en stad där man känner till varje hörn och vet hur kulturen fungerar. Dessutom såg jag fram emot att få komma upp till Gävle där jag befinner mig just nu och få jobba som underläkare!

Alla erfarenheter under utbytet har gett mig så många perspektiv att jag till viss del känner mig som en annan människa. Jag rekommenderar starkt till dig som läsare att åka på utbyte om dina tankar går i dem banorna. Även om utbytet innebar en hel del utmaningar både innan, under och efter var det allt som allt helt klart värt att komma iväg.

Tack för denna termin, nu lämnar jag över stafetten till nästa gäng. Ciao!