Resa hållbart med ERASMUS tågbidrag

Touchdown Oslo!!

Just nu befinner vi oss i vår fantastiska lägenhet i Torshov, Oslo. Efter en sluttentamen i karies, många timmars packande och en fem-timmars lång tågresa sitter vi äntligen här på vårt utbyte.

Söka tågbidrag

Som ERASMUS-student har du möjlighet att söka tågresebidrag på 2000 kronor om du har möjlighet att resa till ditt utbyte med tåg. Något som jag verkligen kan rekommendera om ni ska spendera er utbytestermin i exempelvis Skandinavien, som tillåter möjligheten.

Det ni behöver göra för att söka tågbidrag är:

1. Klicka i ”Tågbidrag” på samma dokument som du fyller i för att söka ERASMUS-bidrag.
  2. Boka era tågbiljetter.
  3. Skicka in ett kvitto på tågresorna till internationella handledaren när du kommer hem från ERASMUS.

Smidigt och enkelt!

19 kolli på tre personer

Tåget lämnade centralen klockan 07:30 i fredags.

Det var inte lätt att packa för tre månader i både vinter- och vårklimat, vilket resulterade i många olika väskor som fick packas fulla. När vi mötte upp Caroline på morgonen insåg vi att vi skulle behöva få med oss totalt 19 kolli in på tåget, vilket då kändes som en omöjlighet.

När tåget väl anlände hade vi misskalkylerat var på stationen vi skulle stå, vilket resulterade i att vi fick springa i etapper med alla väskor till vår vagn. Ett tag trodde vi inte att vi skulle hinna, och nu i efterhand är vi imponerade över vår egna insats. Väskorna tog upp i princip hela vagnen, men tåget hade inte så många passagerare som tur var, så det gjorde inte så mycket.

Resan tog 5,5 timme, men det kändes som att den tog mycket kortare tid än så. Vi tog en taxi från stationen hem till kära Torshov där vi mötte upp vår hyresvärd. Lägenheten ligger på elfte våningen och ger ett mycket ljust intryck med en fantastisk utsikt. Tyvärr saknar den allt som tillkommer i köket som exempelvis bestick, stekpanna och skärbräda… Så vi behöver ta en lång runda på IKEA imorgon.

Skolan börjar inte förrän på tisdag, vilket är skönt för vi behöver en dag extra för att återhämta oss från hytteturen vi varit på under helgen. Det kommer ni att få höra om i nästa inlägg.