Testar på att vara läkarstudent i Norge

Hej och hjärtligt välkommen till min utbytesblogg. Jag heter Noah Swärd och ska i November åka på ett 8 veckor långt utbyte i Tromsö, en liten ö längst upp i Norge där solen aldrig lyser vintertid och där en pizza kostar 250kr (enligt nogrann och fullt nödvändig research). Jag har ingen anknytning till Norge och åker helt på eget initiativ i syfte att testa på livet som läkarstudent i ett annat land. Mörker, ensamhet, ett något främmande språk och ett kallt klimat väntar. Är det värt det? Vi får se. Men jag är hoppfull. Så varför gör jag detta? Jag ska alldeles strax berätta, men först lite bakgrund om mig.

Vem är Noah Swärd och varför åker jag på utbyte?

Jag som cowboy någonstanns i Alaska, USA. Foto: Kyra Pehrson

Jag kommer från Nynäshamn, är 24 år och började studera på läkarprogrammet på Karolinska Institutet 2021 efter att ha tillgodoräknat mig 3 terminers studier på motsvarande utbildning på ett annat lärosäte. Jag ville vara närmare hemma där jag tidigare har etablerat bra extrajobb och stabilt boende- Allt för att kunna ha råd att resa så fort läkarprogrammet tillåter självstudier. Jag har alltid uppskattat att resa och den stora andelen obligatorier under läkarprogrammets andra hälft kom som en chock för mig som tidigare var van att kunna åka iväg 3-5 veckor per termin. Istället för att låta höga närvarokrav förstöra min upplevelse av att vara student så har jag nu beslutat att ta vara på alla chanser jag kan få att se nya platser på jorden. Att åka på utbyte är en fantastisk möjlighet som student på KI som jag inte vill gå miste om.

Men varför just Tromsö då?

Det finns faktiskt många skäl till att jag valde just Norge, jag radar upp dom här nedan:

• Att jobba som svensk läkare i Norge är en möjlighet jag ser framöver och då är det nog bra med både erfarenhet och kontakter sedan tidigare.
  • Jag har också en längtan ut från staden och skulle vilja spendera mer tid i naturen, och då känns Tromsö naturligt.
  • Tromsö är den studieort som mest liknar mitt favoritresemål som sedan länge varit Alaska.
  • Sen är det nära hem vilket underlättar om man nu skulle behöva åka hem någon helg, med bara 2 timmars direktflyg så tar man sig från Tromsö till Stockholm för under tusenlappen.

Följ med, det blir kul!

Att jag valde att åka i den mörkaste av alla perioder har en helt annan förklaring och det är ett av många ämnen som kommer att få ett eget inlägg framöver. Följ bloggen och min resa på utbyte som KI student så ska du få veta allt om hur utbyten funkar. Det här blir kul!

Noah, Tromsø

Hej! Jag heter Noah, jag är 24 år och jag läser termin 7 på det nya 6 åriga läkarprogrammet på KI. Under november och december månad reser jag till Tromsö för 8 veckors kirurg och ortopedplacering och ni kommer att få följa mig på min resa. Jag kommer att spendera 5 veckor på Kirurgen på Norges Arktiske Universitetssjukhus och 3 veckor på ortopeden. Under mina åtta veckor kommer jag att blogga om allt som har med utbytet att göra: förberedelserna, tips och tricks, sjukhusupplevelsen i Norge och inte minst alla äventyr utanför sjukhuset. Det ska bli intressant att se hur jag behärskar ett språk som är lite annorlunda än vad jag är van vid och hur begränsad man faktiskt blir av midvintermörkret i en av skandinaviens nordligaste stad. Jag hoppas att kunna inspirera flera KI studenter till att ta chansen och åka på utbyte. Jag är taggad och säker på att det här kommer att bli kanonkul!