Hur mycket pluggar jag pĂ„ utbytet?📑

Hoooi!đŸ––đŸŒ

Man kan ju undra… Hur tufft Ă€r det att plugga utomlands? Hur mycket pluggar man egentligen nĂ€r man Ă€r pĂ„ utbyte? Kommer jag ha tid för att turista?

HÀr kommer lite personliga intryck som rör plugg nÀr man Àr pÄ utbyte, och 3 tips för er. Hoppas ni kan ha nytta av mina tips; slay the studies and play hard!

Hur tufft Àr det att plugga utomlands?

Bra frÄga! Jag tycker att det beror pÄ workloads pÄ kursen och dÀrmed skiljer sig frÄn kurs till kurs. I Prospectus kan man se ungefÀr hur mÄnga timmar det skulle krÀvas frÄn oss för att klara av kursen.

För kursen Health and Medical Psychology ser man till exempel att man förvÀntar sig lÀgga pÄ ca 280 timmar för hela kursen. Eftersom jag visste att förvÀntat workloaden kanske skulle övergÄ min kapacitet lÀste jag enbart denna kurs under block 4. Delvis för att kunna fokusera mig pÄ att lÀra in innehÄllet men Àven för att ha tillrÀckligt med tid för att absorbera informationen, plus göra andra grejer ocksÄ.

Hur mycket pluggar man egentligen nÀr man Àr pÄ utbyte?

I fortsĂ€ttning till föregĂ„ende frĂ„ga skulle jag sĂ€ga att jag lĂ€gger ca 40 timmar per vecka för studierelaterade aktiviteter (inkl. förberedelser inför kommande förelĂ€sning/grupp seminarium/inlĂ€mningsuppgifter). Ibland Ă€r det fler timmar, speciellt inför tentan, men kanske inte mindre Ă€n 40😬

Kommer jag fÄ tid för att turista?

JAAA! Oroa er inte, det kommer ni absolut kunna görađŸ€— Även om det Ă€r redan rĂ€tt mycket med skolarbete kommer det finnas ett par dagar i veckan dĂ€r du Ă€r ”fri”. Det finns massa roliga aktiviteter som universitet och studentföreningen ordnar sĂ„ du kommer behöva vĂ€ga lite mellan vilka du ska till och vilka ej, men boka in dem i kalendern nĂ€r du vet att du ska delta i dem! Det gĂ„r att fixa allt annat emellan. För mig försökte jag fixa skolarbete och plugg pĂ„ vardagar sĂ„ gott det gĂ„r och helger Ă€r det sabbatstid för mig dĂ€r jag fĂ„r Ă„ka till Amsterdam för att fixa, gĂ„ till stadsbibliotek för att lĂ€sa plugg-orelaterade-böcker, trĂ€ffa vĂ€nner för picknick, titta pĂ„ serier jag har missat under veckan, osv. AlltsĂ„ fritiden min.

HÀr kommer 3 tips frÄn mig för att bÄde study hard och play hard pÄ utbytet:

1. SÀtt egna deadline och börja saker och ting sÄ tidigt som möjligt
  2. Boka inte in aktiviteter mer Àn din egen kapacitet
  3. Ha din kalender ocksÄ i pappersform, gÀrna i den formen dÀr man kan se översikten.

Sedan den alldeles sista sanning som du borde veta Àr detta:

Med största sannolikhet kommer du inte fÄ tillrÀckligt tid för att lÀsa in allt ALLT.

Och det Àr HELT OKEJ med det.

Det var allt jag tĂ€nkte dela med er; enjoy ert utbytesliv sĂ„ gott det gĂ„r!đŸŒ·đŸŒŸ Du fixar det hĂ€r!