Ankomst och Registrering – Nederländerna

Halo iedereen! Hoppas allt är bra med er😊

I detta inlägg berättar jag lite ”administrativa” grejer som inte ska glömmas bort efter du är framme; en av de viktiga när du är på utbyte! Jag ska försöka berätta tydligt i ordning (högre prioritering → lägre prioritering). Hoppas detta hjälper dig som ska till Nederländerna för studier!

Gemeente – Town Hall Registration
Town hall registration - Leiden University
Bildkälla: Town Hall Registration

Efter man har landat i Nederländerna ska man gå till Town Hall, Gemeente, i staden där man bor för att registrera sig. Man kanske behöver boka en tid; kolla med ditt ställe. Detta borde göras inom 3-5 dagar efter man är framme. Beroende på vart man bor är det olika dokument som krävs för registrering, men i mitt fall behöver jag ta med mig följande dokument:

• Visa/Residence permit approval e-mail från universitet (utskrivet i pappers form)
  • Admission decision e-mail från universitet (utskrivet i pappers form)
  • Hyrningsavtalet (en kopia)
  • Födelsebevis (både det originella, en kopia på det originella, och en översättning på födelsebeviset på antingen engelska, nederländska eller tyska)

När registreringen är klar kommer du få ett nederländskt personnummer, så kallat BSN-number. Med BSN-number kommer du kunna öppna ett nederländskt bankkonto (om du vill som jag), skaffa DigiD (motsvarar våran BankID) och även handla på nätet. Mer om det HÄR.

DigiD
Overheid gaat DigiD-inlog via sms uitfaseren, gebruiker moet overstappen op  app - Radar - het consumentenprogramma van AVROTROS
Bildkälla: DigiD

DigiD liknar som sagt vår BankID och vi använder den för att identifiera sig, så det funkar som ditt digitala ID. Du skapar ditt konto genom att bestämma valfritt användarnamn och lösenord, adress, telefonnummer och mejladress. När allt är klart kommer de skicka aktiveringskod och därefter kan du logga in och aktivera DigiD-appen. Appen är också effektivt då du kan säga att du inte längre pluggar när utbytesstudier är klara; då släpper du gå till Gemeente för att rapportera.

Welcome Meeting

Under mina utbytesstudier hör jag till universitetes Faculty of Social and Behavioral Science och de arrangerade ett Welcome Meeting för alla inkomna studenter i campus Leiden! Där fick jag träffa min kursare från KI, Tafa, samt andra Erasmus+ psykologstudenter (t ex studenter från Norge, Grekland, Tjekien, osv) och även internationella studenter. Jag ääälskar att träffa nya människor och lära känna dem! Kommer bli super kul när skolan börjar på riktigt!

OWL-week
May be an image of text that says '2023 OWL Orientation Week OrientationWeekLeiden Leiden'
Bildkälla: OWL-week

Jag har själv inte deltagit detta event men precis en vecka innan kurserna påbörjas officiellt arrangerar Universiteit Leiden också en introduktionsvecka för nya inkomna studenter, inklusive internationella studenter och utbytesstudenter från hela världen. Introveckan heter OWL-week och är en slags kick-off event i syfte att lära känna andra studenter, staden, och institutet. Under denna vecka grupperas man ofta med de som läser liknande kurser, så att till exempel en grupp består bara av psykologstudenter från runt om världen. Om du gillar att festa och öla kan detta vara något du borde vara med! Mer info hittar du HÄR.

Kort för kollektivtrafiken

Duitse en Belgische plaatsen die (gratis) bereikbaar zijn met de  OV-Chipkaart (o.a Aken, Antwerpen, Gent en Gronau) - Pepper.com
Bildkälla: OV-chipkaart

Pendlar du med buss eller tåg som mig? Då är detta väldigt viktigt. Jag köpte kortet för kollektivtrafiken, så kallat OV-chipkaart. OV står för “openbaar vervoer” och betyder “public transport” på nederländska. Det här kortet går att använda i hela landet, men det finns regler som ska följas, t ex att kortet ska innehålla minst 20€ för att åka tåg, annars bestraffas man. Sedan måste man både blippa kortet när man kliver in och ut bussen, lite som att man checkar in och ut. Mer om kortet hittar du HÄR.

Obs att de försöker idag installera en app så att man inte behöver klura ut hur man fixar OV-chipkaart, och den appen heter OV-pay. Under min tid på utbyte är det fortfarande sällan att man använder appen men den kommer att officiellt impliceras i slutet av 2023. Mer om OV-play finns HÄR.

Okej, det var allt! När allt detta är fix, så gäller det att ”enjoy your exchange study period”🤩🌟

Doi doi!