Språkbarriären i Spanien: Behöver man lära sig katalanska/spanska i Barcelona?

Hola todos!!

Hoppas allt går bra med er 🙂 I det här inlägget tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter och tankar kring språk och kommunikation i Barcelona.

Som ni kanske redan vet är Barcelona huvudstaden i den autonoma regionen Katalonien, där både katalanska och spanska är officiella språk. Detta innebär att många människor pratar båda språken, och det kan vara vanligt att höra människor tala katalanska på gatorna och i vardagliga situationer, eller till och med växla mellan katalanska och spanska ganska mycket.

Behöver man använda katalanska/spanska ?

När det gäller att kommunicera med människor i Barcelona, är spanskan det språket som de flesta människor förväntar sig att man talar. Detta gäller särskilt i turistområden och på hotell där personalen vanligtvis talar både katalanska och spanska, samt engelska. Men om du vill fördjupa din upplevelse av katalansk kultur och möta lokalbefolkningen, kan det vara till hjälp att lära sig några fraser på katalanska.

Att lära sig några enkla fraser på katalanska kan också visa respekt för den lokala kulturen och visa att du är intresserad av att lära känna den katalanska kulturen. Detta kan hjälpa till att öppna dörrar till nya vänner och upplevelser som du annars kanske inte skulle ha haft tillgång till. Det finns vissa webbsidor som jag skulle rekommendera att bekanta sig med språket.

Var kan man vända sig för att lära sig språket då ?

När det gäller att lära sig katalanska eller spanska inför din resa till Barcelona finns det många resurser tillgängliga. Du kan använda olika gratis språkappar såsom Duolingo, ta språkkurser online eller ansöka om språkutbyten för att förbättra din förståelse och behärskning av språken.

• Det finns olika katalanska kurser i Barcelona där båda privata skolor/institutioner och själva universitet erbjuder.
  • Katalanska kursen som erbjuds till Erasmus studenter brukar kosta runt 20€ och varar i en vecka som en intensiv kurs. I slutet av kursen får du ett certifikat, vilket du också kan lägga på din CV. Win-win situation huh ?! 😉

Sammanfattningsvis skulle jag säga att man inte behöver vara flytande på katalanska eller spanska för att njuta av besöket i Barcelona, men det kan vara till hjälp att ha några grundläggande kunskaper i båda språken. Oavsett vilket språk man väljer att använda, är det viktigaste att visa respekt för människor och kultur, och ha en öppen och positiv inställning under utbytet. Jag hoppas att detta har varit till hjälp för er som tänker att åka till Spanien :)Språkbarriär i Spanien: Behöver man lära sig katalanska/spanska i Barcelona?