Varför valde jag Barcelona?

Hallojjjj!! Hoppas ni alla har det så kul med skolan! I detta inlägg, kommer jag berätta lite om mina anledningar till varför jag valde Barcelona för utbytet.

Jag har alltid varit intresserad av att lära mig om olika kulturer och en av de var definitivt spanska kulturen. När jag först fick reda på att KI erbjöd utbytesmöjligheter till Spanien, hade jag bestämt mig direkt då att jag skulle göra mitt utbyte i Spanien! Däremot är det inte bara på grund av detta jag ville åka till Spanien utan det finns flera olika anledningar också, såsom:

1. Konst och Kultur

Barcelona är huvudstaden av Katalonien, vilket är känd för unika konst och arkitektur i Spanien. Staden är definitivt full av olika street art, skulpturer och olika mönster av arkitektur i varje hörn man tar. Dessutom finns det oändligt mycket med turistiska sevärdheter och attraktioner som består av museer, konstverk och mycket mer…

Några av de mest populära museer och sevärdheter är följande:

• La Sagrada Familia
  • Park Güell
  • Casa Battló
  • Picasso museum of Barcelona
  • Parc de Montjuïc
En utomhusutställning i centrala delen av staden
L’Anella Olimpica som ligger i Montjuic Berget

!!! Jag kommer publicera ett annat inlägg om mina rekommendationer att se/göra i Barcelona !!! 🙂

2. Medelhavets gastronomi

Jag tror att nästan alla älskar den rika spanska gastronomin och medelhavets matkulturen. Varför då? Jo, det är för att matkulturen i Barcelona inte är bara hälsosamma utan också friska och varierad, vilket gör maten absolut oemotståndlig!! De mest populära spanska/katalanska maträtter man kan hitta i Barcelona är:

• Fideuá, spanska berömda paella med pasta istället för ris.
  • Pamtomaque eller katalansk brushcetta
  • Canelones Rossini som liknar italiensk cannellonin
  • Crema Catalana, en traditionell krämig pudding med krispig kola på yttre sidan.
En variation av olika typer av fikabröd

3. Underhållning och nattlivet

Barcelona är en mycket populär stad bland unga då det finns ett fantastiskt nattliv med olika barer samt nattklubbar precis intill stranden. Barerna är ganska förekommande överallt i staden för att ta en drink tillsammans med tapas efter jobbet/skolan. Nattklubbarna är väldigt populära på torsdagar och lördagar, där de brukar ha ganska långa köer, vilket är såklart värt att vänta 😉 .

• BRA ATT VETA DOCK att spanska människor har en grymt festkultur där de brukar börja festa kl 12-01 på natten fram tills kl 6-7 på morgonen.

4. Billiga kostnader och enkel kollektivtrafik

Barcelona har olika små städer som ligger utanför staden där man bara kan pendla fram och tillbaka för ett jätterimligt pris. Förutom detta kostar det väldigt mindre att köpa en månadsbiljett för kollektivtrafik (250kr) jämförd med Stockholm, Sverige (640kr).

Så här ser det ut månadsbiljetten här i Barcelona med kollektivtrafiken TMB.