Att söka eller inte söka? Tre punkter som kan hjälpa dig i ditt beslut.

Att söka utbytesstudier kan kännas omständligt. Många oklarheter som gör att man drar sig för att söka. Här är tre punkter som kan vara bra att tänka på innan ansökan. Om du inte orkar läsa hela inlägget är svaret: JA SÖK!

1. Kommer det att finnas kurser som du hellre vill läsa på KI?

Man kan åka på utbyte under olika terminer av läkarprogrammet. Varje termin har olika krav på vad man ska göra och lära sig under utbytet. Exempelvis åkte läkarstudenten Ganna till Italien under termin 9 och delade med sig av sin resa här. Hon läste då öron-näsa-hals, ögon och neurologi på University of Pavia. Det kan vara klokt att kolla upp vilka kurser som går på KI under terminen man söker utbyte och vilka kurser värduniversitetet har att erbjuda samt under vilka perioder. Jag kan starkt rekommendera att läsa reseberättelser från tidigare studenter för att få en bild av studieperioden för just den terminen du tänker söka. Jag valde att åka under termin 11 eftersom att utbytet infaller under perioden vi har studentvalda kurser. Man får då själv välja vilka kliniska placeringar man vill gå.

2. Osäker på dina meriter?

Här tycker jag att man ska söka även om man inte har de bästa meriterna. Det är så att utbyten på läkarprogrammet prioriteras beroende terminstillhörighet och sedan på studentens meriter. Meriterna följer en A-E skala men eftersom att vi inte får betyg på våra kurser baseras dessa meriter på så kallade ”extracurricular activities” som att vara aktiv i Medicinska Föreningen, sitta som ledamot i de olika utskotten, forskning på doktorandnivå osv (själva listan finns här). Men det behöver inte heller vara så jobbigt och komplicerat. Jag hade en D-merit och kom ändå in på mitt första val. Meriten fick jag för att jag varit kursrådsrepresentant på en tidigare kurs. Så kolla att värduniversitetet tar emot studenter från din termin, kika igenom meritlistan men va inte så orolig utan testa söka ändå!

3. Kostnader

För den här punkten kan jag inte i förväg säga att ett utbyte alltid är värt pengarna utan här måste man själv utifrån sina förutsättningar och prioriteringar besluta hur mycket man är villig att betala. Det jag kan göra för att underlätta det beslutet är att vara så transparent som möjligt när det gäller mina utbytes-relaterade utgifter här på bloggen. Jag har hittills bara köpt mina flygbiljetter vilket kostat ca 13 000 kr tur och retur. Som tur är har jag inte behövt betala någon avgift för själva ansökan. Mitt egna resonemang var i alla fall att detta är ett unikt tillfälle att på riktigt kunna uppleva ett land jag alltid velat resa till på ett sätt jag inte kan göra genom att enbart turista. Pengarna hoppas jag kunna tjäna ihop i framtiden men ett sånt här tillfälle är svår att få igen. Huruvida utbytet faktiskt var värd pengarna eller ej får jag bedöma när jag kommer tillbaka. Här vill jag också påminna om KIs resebidrag. Det är inget som man får automatiskt utan man får själv fylla i blanketten och skicka in. Det kan vara lätt att glömma bort så skriv upp det i en ”att göra” lista när du fått antagningsbeskedet. Man kan även söka merkostnadslån från CSN.

Sayonara!✌️🎌

//Taha