Reflektion av mitt utbyte i Oslo

Hej på er!

Hoppas att ni haft en fin start av sommaren i den otroliga sommarvärmen vi haft i Sverige under juni. Jag har nu varit hemma i Stockholm i ungefär en månad, och det har känts både skönt och sorgligt att vara tillbaka till verkligheten igen.

Min tid i Oslo har varit några av de bästa månaderna av min utbildning, och kanske även i mitt liv. Jag har fått uppleva så mycket positivt både kliniskt på skolan och privat under min tid som utbytesstudent, och det känns faktiskt som att jag funnit vänner för livet. Innan jag åkte iväg på utbyte skrev jag en bucketlist som jag nu tänkte titta tillbaka på. Min bucketlist såg ut såhär:

Återblick och reflektion av min bucketlist

1. Skidåkning

Jag har njutit av en hel del skidåkning under min tid i Norge. Det är ett otroligt sätt att ta vara på nordens vackra vinterlandskap under vinterhalvåret. Jag har under min tid uppe på de fantastiska norska fjällen fått mersmak av längdskidor.

2. Ut på tur

Vi har varit på några turer under vårt utbyte och det har varit magiskt. Som sagt har Norge fantastiska landskap att ta vara på. Jag hoppas på att få uppleva en större del av Norge genom att resa runt och hikea där nästa sommar.

3. Hyttetur

Det checkade vi snyggt av redan första helgen med norrmännen. Tyvärr blev det bara en gång, men det var en mycket rolig och minnesvärd kväll.

4. Lofoten

Tyvärr blev det ingen resa till Lofoten eftersom att det var mycket svårare att ta sig dit än vad jag hade räknat med. Det var dyrt och något komplicerat att ta sig dit, och man är definitivt i behov av bil och många dagars ledighet för att ta sig runt på Lofoten. Däremot ser jag mycket fram emot att åka dit förhoppningsvis nästa sommar. Mitt tips är att planera en resa till Lofoten i god tid, då det verkar svårt att åka dit spontant.

5. 17 maj

Var en otrolig dag som bestod av glädje, kärlek och fest. Jag är så tacksam över att ha fått uppleva Norges nationaldag under mitt utbyte.

Jag är nöjd över det jag lyckats bocka av på min bucketlist under mitt utbyte i Norge.

Sorgligt hejdå

Det var många tårar som fälldes när vi sa hejdå till alla fantastiska människor som vi lärt känna under vår utbytestid. Vi har verkligen blivit familj med de ERASMUS-studenter som vi spenderade vår tid med på tandläkarhögskolan på UiO (Universitetet i Oslo). Vi blev även goda vänner med de norska tandläkarstudenterna som tagit emot oss med öppna armar. Det kändes väldigt sorgligt och konstigt att lämna Oslo, och trots att vi bara bodde där i 3 månader hann staden verkligen bli hem för mig. Jag kommer alltid att se Oslo som ett litet ”andra hem” och hålla de vänner jag lärt känna under mitt utbyte varmt om hjärtat.

Varför åka på utbyte?

ÅK, ÅK, ÅK, ÅK!!!

Mitt utbyte har gett mig så mycket på så många olika plan, och jag känner att det gett mig mycket både kliniskt och personligt. Att åka på utbyte är en möjlighet som inte ges så ofta i livet, och jag rekommenderar er alla att ta chansen som faktiskt ges till oss studenter på KI att bli utbytesstudent. Det har gett mig minnen och relationer för livet samtidigt som jag utvecklats som student och framtida tandläkare. Mina sista tips till dig som ska åka på ett framtida utbyte är följande:

1. Kom väl förberedd till ditt utbyte! Vad förväntas av dig som student i det land du ska åka till?
  2. Allt är vad man gör det till! Ha en god inställning till ditt utbyte och de olika möjligheter som ges i just det landet du tänkt åka till.
  3. Ta vara på tiden! Ett utbyte går fort, så se till att maximera den tid du har där
  4. NJUT!

Det här blir mitt sista inlägg på den här bloggen! Jag hoppas att ni tyckt det varit roligt att följa den och att ni blivit inspirerade till att själva åka. Jag se fram emot att höra om era framtida utbyten, och är övertygad om att ni kommer att älska det lika mycket som jag gjorde.

Tack för denna tid, och stort lycka till <3