3 tips att tänka på innan utbyte till Norge

Hej på er!

För ungefär en vecka sedan skrev jag tentamen i pedodonti. Universitetet hade riggat ett rum med vår internationella handledare som övervakare så att jag, Jesper och Caroline kunde skriva tentan samtidigt som våra kursare i Sverige. Efter tentan gick vi till en restaurang som tillhör en dockteater i vårt grannområde. Det blev en väldigt trevlig, men som vanligt…. DYR middag. Det tar mig in på spåret för mitt första tips till dig som framförallt ska åka på utbyte till Norge.

1. Spara pengar innan ditt utbyte och se till att söka merkostnadslån

Jag hade sparat småpengar inför mitt utbyte här eftersom att många varnade om den stora ekonomiska skillnaden mellan Sverige och Norge. Jag överdriver verkligen inte när jag påstår att precis ALLT är dyrt här haha. Dessutom har norska kronan legat högre än den svenska… så utöver att priserna är högre, blir det trots allt ännu dyrare för den svenska plånboken än vad som står på kvittot. Det är alltså inte en myt eller överdrift att det är väldigt dyrt här.

Med det sagt vill jag ändå inte skrämma upp er, utan det har gått bra att bo här trots att det är dyrare än vad vi är vana med från Sverige. Jag hade dock med facit i hand velat sparat ihop ännu mer fickpengar inför mitt utbyte här i Norge för att slippa tänka så mycket på vad man har råd med och inte, samt att slippa oroa sig över om pengarna räcker till. Sen tror jag att det självklart underlättar att spara ihop pengar oavsett vart du åker på utbyte även om det är billigare att bo och leva där än i Norge.

Sen är det väldigt bra om ni kan söka merkostnadslån hos CSN. Det är inte jättemycket mer pengar som kommer in per månad, men det är absolut ett bra stöd. Sedan kan man även söka stipendium och ERASMUS bidrag för att underlätta utbytet rent ekonomiskt.

Norge har en sockerskatt som gör att godis är väldigt dyrt jämfört med i Sverige. Här är ett exempel på en vanlig mjölkchocklad som kostar 72 NOK, alltså runt 75 SEK. Foto: Ida Dahlgren

2. Tips om kurskrav

Jag tycker aldrig att det är bra att bara jaga kurskrav på en utbildning. Det är självklart bra att kurskraven finns för att konkret kunna bedöma kvaliteten på studenters kunskaper inom det praktiska på utbildningen. Däremot tycker jag inte att man ska fokusera allt för mycket på det. Det är viktigt att vara medveten om vad som krävs av dig som utbytesstudent när du åker på utbyte från både Karolinska Institutet och partneruniversitetet, och lägga upp en plan för hur det ska genomföras… MEN fokusera inte för mycket på endast kurskrav.

Under ett utbyte får du lära dig hur din utbildning ser ut i ett annat land, på ett annat universitet, och hur ditt framtida arbetsområde kan skilja sig från det du är van vid hemifrån. Det är en fantastisk upplevelse som jag tycker att ni ska ta vara på.

För mig har kurskraven trillat in nu mot slutet och jag var frustrerad över att det inte skedde tidigare i början. Idag önskar jag att jag inte hade stressat upp mig så mycket över det, utan bara lärt mig av de behandlingar som erbjöds för lärandets skull, och inte enbart för att uppfylla kurskrav.

Mitt tips är alltså: slappna av och försök att inte fokusera för mycket på kurskrav, utan lär dig av det som erbjuds på den skola du gör ditt utbyte på. Om det är så att du verkligen behöver ett kurskrav (jag vet bara hur det ser ut på tandläkarorogrammet med kurskrav), se till att verkligen påbörja den processen TIDIGT så att det inte blir stressigt för dig att hinna klart med allt innan du åker hem.

Bild på mig och Jesper under en endodontibehandling (rotfyllningsbehandling) och ett avtryck inför att göra en krona på en tand. Foto: Ida Dahlgren

3. Tacka ja till det studiesociala som erbjuds på ditt utbyte

Vi har varit duktiga på att tacka ja till det studiesociala som erbjudits här i Norge. Vi har blivit goda vänner med de andra ERASMUS-studenterna, men även med norrmännen som vi gjort mycket roligt med under vår tid här. De olika utskotten inom kåren på skolan arrangerar olika arrangemang som man kan delta på som exempelvis:

• Hyttetur
  • Lazer tag turnering
  • Geilo Seminarium (resa upp till Geilo tillsammans med de andra norska tandläkarhögskolorna)
  • Pubkvällar i skolans pub med pizza, dans och quiz
  • Beerpong turnering
  • 17 maj frukost
  • Hyttelopp (springrunda upp till hyttan för att samla in pengar)
  • Seminarium med samarbetspartner

Det har varit väldigt roligt att vara med på alla dessa aktiviteter, och det är ett bra sätt att finna nya fina vänner och relationer. Det är även ett bra sätt att upptäcka en annan kultur på. Alla aktiviteter passar såklart inte alla, men att haka på det studiesociala som erbjuds under ditt utbyte är verkligen ett stort tips från mig.