Påsklov under utbyte

Glad påsk på er, hoppas att även ni fått lite påskledigt!

Jag har spenderat största delen av mitt påsklov i Ramundberget, Sverige. Jesper och jag tog tåget från Oslo centralstation tidigt på morgonen i lördags till staden Røros. Den lilla bergsstaden ligger 5,5 timmar med tåg från Oslo precis vid den svenska gränsen. Under påsklovet har vi tillsammans med Jespers familj njutit av de otroligt vackra svenska fjällen. Vi har åkt både slalom och längd, men även lite snöskoter.

Bild tagen från när vi åkte upp på fjället. Barnen (och jag hehe) brukar sitta i kälken bakom skotern tillsammans med packning. Annars kan man ”tolka”, dras upp bakom skotern med slalomskidorna på. Foto: Ida Dahlgren

Fördelar med att vara på utbyte nära Sverige

Veckan har varit fantastisk, och Oslos belägenhet nära till Sverige har verkligen varit en stor fördel för oss under utbytet. Det kanske inte är lika exotiskt att flytta till ett land så nära ens egna hem, men hittills har det bara bidragit till fördelar. Det är väldigt skönt och roligt att kunna kommunicera med norrmännen på svenska/norska, och det är skönt att inte ha allt för långt hem till Sverige. Exempelvis behöver jag åka hem till Sverige om två veckor då jag jobbar som Vice övermarskalk på Karolinska Institutets doktorspromovering som äger rum i Stadshuset i Stockholm den 29 april. Då kommer jag att ta tåget 06 på morgonen, men ändå hinna vara i Stockholm innan lunch, vilket är väldigt smidigt och lyxigt!

Vårkänlor i Oslo

Innan vi åkte till Sverige hann vi få lite vårkänslor i Oslo. Temperaturen har sjunkit de senaste veckorna, men vi fick några varma dagar mot slutet. Norrmännen liknar oss svenskar i mycket, och det älskvärda lapandet av vårsolen är inget undantag. Staden (eller byen som man säger på norska) har varit fullsmockad av vårsugna norskar ute i det efterlängtade vårvädret. Vi utforskade området kring Aker brygga och besökte det kungliga slottet som inte ligger allt för långt därifrån. Jag har noterat att Oslos arkitektur skiljer sig en del från Stockholms. Områden kan bestå av en salig blandning av mycket gamla sekelskiftshus tillsammans med trähus och moderna våningar.

Bild tagen på mig utanför det kungliga slottet. Foto: Jesper Ruda

Slutet av vinteraktiviteter på utbytet

Väderprognosen visar på fortsatt riktning mot vår, vilket betyder att vi nu får lägga skidorna på hyllan för den här säsongen. Det känns faktiskt lite sorgligt att vintern är över, särskilt eftersom att det har varit så härligt här i Norge, men jag ser fram emot nya varmare aktiviteter. Förhoppningsvis kommer resterande delen av min tid här i Norge att innehålla mer turer och övernattningar i tält. Tre månader går rätt snabbt och en del av fritiden behöver man dessutom spendera på att plugga till de tentor som vi behöver skriva från KI. Vi behöver därför se till att optimera den sista tiden vi har kvar på utbytet med många roliga aktiviteter och förhoppningsvis kortare resor.

Just nu sitter jag på tåget hem till Oslo från Røros. Under resten av påsklovet behöver jag plugga en hel del till Pedodonti-tentan som vi ska skriva om mindre än två veckor. På tisdag är vi tillbaka på kliniken igen, och jag längtar redan dit.

Hoppas att ni får en fortsatt trevlig påsk!

Bild på det lilla tåget som ska ta oss från Røros till Oslo. Jag älskar att åka tåg i Norge eftersom att turen bjuder på fantastiskt vackra vyer. Foto: Ida Dahlgren