Lista på aktiviteter att göra i Oslo

Oslo är en fantastisk stad med mycket innehåll trots sin lilla storlek. Eller staden är inte liten i sig, men jämfört med Stockholm är det litet, vilket är skönt då man enkelt kan ta sig runt alla delar av staden. En stor fördel med Oslo är dess kommunikationssystem. Det finns möjlighet att ta sig runt i staden med hjälp av både buss, tunnelbana, spårvagn och dessutom är det gångavstånd till många delar av staden.

Under våra fyra veckor här i Oslo har vi hunnit med några aktiviteter som jag gott kan rekommendera.

1. Café och restauranger

Oslo har ett stort utbud av caféer och restauranger. Tyvärr stämmer fördomarna om hur otroligt dyrt det är här.. så vi har dessvärre inte hunnit/ haft råd till att testa så många än, men jag kan tipsa om de ställen vi varit på hittills.

• Café Baker Hansen

Café Baker Hansen är en café-kedja som finns runtom i Oslo. Gott kaffe, och supergoda bullar! Även väldigt trevligt att man kan sitta och njuta utomhus på deras serveringar och njuta i vårsolen.

Bild från när vi tog en fika på Baker Hansen en dag efter skolan. Foto: Jesper Ruda
  • Oslo street food

Oslo street food är ett ställe som liknar K25 i Stockholm, alltså en stor restauranghall med massvis med alternativ att välja mellan. Jag har varit där två gånger och då testat pastarätt och Wings. Restaurangen förvandlas även till en populär nattklubb på helgerna.

• Vulkan

Vulkan är ett område i Oslo nära Grünnerløkka. I vulkanområdet finns flera restauranger att välja mellan, och en stor mathall som påminner om Hötorgshallen/Östermalmshallen i Stockholm. Stort utbud av mat att äta på plats, eller råvaror att ta med sig hem.

Bild från när jag och Jesper var på mathallen vid Vulkan efter skolan en dag. Foto: Ida Dahlgren
  • Grådi

Grådi är ett perfekt ställe för en fantastisk brunch! Stället ligger vid Tøyen, som också är ett mysigt område i Oslo.

2. Holmenkollen

Holmenkollen är Oslos centrum för skidsporter. Här finns en stor arena för både stora tävlingar och eget bruk. Här finns även backhoppning i centrum av arenan, som man faktiskt kan se från vårt vardagsrumsfönster. Det är relativt enkelt att ta sig till Holmenkollen. Det tar ungefär 40 minuter att ta sig till Holmenkollen kommunalt från vårt hus, och ännu snabbare från centrum.

3. Bada bastu mitt i stan

En kväll efter skolan åkte vi ned mot Operahuset för att bada bastu. Det finns ett flertal olika bastubad längs oslofjorden nere vid Operahuset. Vi var lite sent ute med denna aktivitet, så vi gick till ett bastubad som kallas för SALT, där det fanns plats för många på kort varsel. Annars kan man hyra små egna bastubad som kan vara en rolig aktivitet för dig och dina vänner.

Bild inifrån bastu SALT med Operahuset som utsikt. Foto: Jesper Ruda
Bild från ett annat bastubad med Operahuset i bakgrunden. Foto: Ida Dahlgren

4. Operahuset

Sen har vi själva Operahuset som kanske inte är en riktig ”aktivitet”, men absolut en sevärdhet. Operahuset är fantastiskt vackert både på dagen och kvällen när den lyses upp. Jag tycker om att springa till Operan och njuta av kvällssolen.

Bild från en av kvällarna när jag tog en löprunda ner till Operahuset. Foto: Ida Dahlgren

5. Nattklubbar

Oslo har en hel del roliga nattklubbar att erbjuda med massor av dans och bra musik. Vi har hunnit vara på några nattklubbar här under vår första månad. Alla är lika glada över att kunna gå ut och dansa samt umgås med människor igen efter två år av pandemi. Några av de ställen vi varit på hittills har varit bra och dessa är:

• Mabou
  • Brød og Sirkus
  • Kulturhuset
  • Oslo Street Food

6. Bygdøy

Bygdøy är en mysig halvö i västra delen av Oslo som man kan åka färja till. Här kan man bada, äta på restaurang, gå på museum och njuta av den fina naturen. Nästa vecka ska vi försöka ha en liten Barbecue där.

Bilder från Bygdøy. Foto: Oscar Hannetel
Fina naturen på Bygdøy. Jag längtar efter att hänga och bada här när det börjar bli varmare och gå mot riktig vår. Foto: Oscar Hannetel

Hoppas att mina tips kan hjälpa dig att hitta lite aktiviteter att göra här i Oslo. Jag kommer förhoppningsvis att kunna uppdatera den här listan med aktiviteter lite längre fram under mitt utbyte!

Ikväll kommer mina kära föräldrar och hälsar på här i Oslo, så jag ska njuta av en mysig helg av sightseeing med dom. Ha en trevlig helg!