Hello London!

Bild på mig från Islington i London

Hej på er, Emma här. Kul att du hittat hit.

Vem är jag?

Jag är en glad, intresserad, ganska resvan person som förutom att studera, som tar upp ganska mycket av min tid kan erkännas, gillar att vandra och gå långa promenader med min hund Ture. Jag är född och uppvuxen i Stockholm. Det längsta jag flyttat är från södra sidan till norra sidan av Stockholm när jag flyttade ihop med min sambo men mina resor utomlands har varit betydligt längre än så. Jag har besökt alla världsdelar utom Oceanien och Antarktis (ja, de är på min bucket-list) och dessutom bestigit flera berg och vulkaner utomlands. Så helt enkelt resa är min grej.

Sjuksköterske- och barnmorskeprogrammet

Jag har dessutom ett stort intresse för omvårdnad och medicin. Jag blev själv mycket sjuk under en resa i Sydamerika och fick vara inlagd på sjukhus under några dagar. Där träffade jag fantastiska sjuksköterskor som visade mig vilken stor skillnad man kan göra inom yrket och finnas där när livet är svårt. Jag kanske också kan göra det? Varför inte bli sjuksköterska då!!?? Fantastiskt beslut som tagit mig hit. Jag arbetade tre år på en neonatal intensivvårdsavdelning i Stockholm men ville sen vidare och ansökte till barnmorskeprogrammet.

Jag studerar barnmorskeprogrammet vid Karolinska institutet och är nu redan inne på min sista termin. Barnmorskeprogrammet i Sverige är 1,5 år heltidsstudier och läses på avancerad nivå men för att vara behörig att ansöka så ska du dessförinnan vara sjuksköterska. Urvalet för att bli antagen till programmet är antalet yrkesverksamma år som sjuksköterska. Barnmorska i Sverige är ett legitimationsyrke och skyddad yrkestitel så alla som arbetar som barnmorskor måste ha legitimation utfärdat av Socialstyrelsen. Utbildningssystemet ser olika ut i olika delar av världen och alla är därför inte behöriga att ansöka om svensk barnmorskelegitimation. Därför har Karolinska institutet en kompletterande utbildning för de som ännu inte är behöriga att ansöka om svensk barnmorskelegitimation. Så förutom att studera med alla härliga studenter som har sjuksköterskebakgrund får jag också möjlighet att studera en del av kurserna med redan utbildade barnmorskor. Vilken lyx att få höra deras erfarenheter och kunskap!!!

Varför utbyte?

När möjligheten fanns att söka ett utbyte utomlands sa hela min kropp: JAAAA!!! Jag ansökte och fick möjligheten att åka till London där jag landade den 22 januari och ska vara fem veckor framåt. Jag är här för att skriva min magisteruppsats vid City, University of London. Jag kommer skriva min uppsats tillsammans på distans med en annan student i Sverige så vi kommer få möjlighet att få handledning av både en brittisk och svensk handledare. En enorm möjlighet. Dessutom kommer jag göra en del studiebesök till olika platser i London som exempelvis Homerton Hospital i London som jag besökt under veckan, men mer om det senare.

Vill du följa mina äventyr!!?? Har du massa frågor om hur det är att åka på utbyte generellt eller specifikt till London? Fortsätt gärna följa min blogg och ställ gärna frågor till mig.

Allt gott:)

Emma